Mental Health Support

The Mental Health Working Group of our faculty has been working on a comprehensive guide for mental health support, in order to provide students with resources they can utilize, if they need help. The result of this project is below:

Dear students,

Are you looking for Mental Health support? You can reach out to these options when it is an emergency or when you are looking for short- or long-term help.

Emergency

You can call the suicide hotline 113 or the number 0900-9229. They will provide 24/7, free, compassionate, and confidential support over the phone and online chat.

Short-term help

When you are looking for short-term help, you can reach out to external parties or parties within the RUG. Within the RUG you can reach out to:

• Study Advisors. If you go to this website (and then Behavioural and Social Sciences) https://www.rug.nl/education/contact/study-advisors/?lang=en you will find all the study advisors for each study. You can send them an email and they can assist you with personal and study-related topics.
  • Student Service Centre (SSC). The Student Service Centre is the centre of expertise in student counseling at the University of Groningen. Student counselors, psychologists, and trainers work at the SSC to support students with their studies in various areas. They can offer you support for study skills/delay, psychological problems, studying with functional impairment, financial matters, and legislation and regulation. You can send them an email to ssc-info@rug.nl
  • Coaching Platform BSS. The coaching platform is a place where you, as a student of the Faculty of Behavioural and Social Sciences, can engage in a coaching process together with a coach trained in psychology. You can reach out to a coach who can help you with different topics for free. You can contact them by filling in a form on the RUG website.
  • Confidential Advisors. Marjolein Renker is the confidential advisor of the RUG, you can reach out to her by sending an email to m.h.j.renker@rug.nl. She is the first point of contact for staff members and students who are victims of undesirable behaviour or discriminatory treatment, who witness or suspect malpractices within the organization, or who are involved in a work-related conflict.

External parties you can reach out to:

• GP Office. The GP can help you refer to different parties. The GP can also help you get a referral for any psychological diagnosis (neurodivergence, mood disorders, etc).
  • @ease. You can chat online with staff members from @ease or walk in without making an appointment. It can be comforting to talk to a stranger without feeling any obligations. That is possible at @ease: they are happy to listen to you and your story is safe.
  • Alles Oké? You can call or chat anonymously with volunteers who provide you with a sympathetic ear at Alles Oké? No subject is too strange or weird and no problem is too small or too big (also available in English).
  • De Luisterlijn (call 0880767000). You can chat or call 24/7 about different topics with volunteers who provide you with a sympathetic ear. You can also reach out to them through email (ehulp@deluisterlijn.nl) (only available in Dutch).

Long-term help

When you are looking for long-term help you can always contact your own GP and they can assist you in getting a referral for long-term help.

Nederlandse versie

Beste studenten,

Ben je op zoek naar ondersteuning op het gebied van mentale gezondheid? Je kunt een beroep doen op deze mogelijkheden wanneer er sprake is van een noodgeval of wanneer je op zoek bent naar hulp voor de korte of lange termijn.

Noodgeval

Je kunt bellen met de zelfmoordmeldpunt 113 of het nummer 0900-9229. Zij bieden 24/7 gratis, meelevende en vertrouwelijke hulp via de telefoon en online chat.

Hulp op korte termijn

Als je op zoek bent naar kortdurende hulp, kun je terecht bij externe partijen of partijen binnen de RUG. Binnen de RUG kun je terecht bij:

• Studieadviseurs. Als je naar deze website gaat (en dan Gedrags- en Maatschappij wetenschappen): https://www.rug.nl/education/contact/study-advisors/?lang=en vindt je alle studieadviseurs per studie. Je kunt ze een e-mail sturen en ze kunnen je helpen met persoonlijke en studiegerelateerde onderwerpen.
  • Student Service Centre (SSC). Het Student Service Centre is het expertisecentrum op het gebied van studentenbegeleiding aan de Rijksuniversiteit Groningen. Bij het SSC werken studentendecanen, psychologen en trainers die studenten op verschillende gebieden ondersteunen bij hun studie. Je kunt bij hen terecht voor ondersteuning bij studievaardigheden/vertraging, psychische problemen, studeren met een functiebeperking, financiële zaken en wet- en regelgeving. Je kunt hen een e-mail sturen naar ssc-info@rug.nl
  • Coaching Platform BSS. Het coachingsplatform is een plek waar je als student van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen een coachingstraject kunt aangaan samen met een coach die is opgeleid in psychologie. Je kunt gratis contact opnemen met een coach die je kan helpen met verschillende onderwerpen. Je kunt contact opnemen door een formulier in te vullen op de RUG-website.
  • Vertrouwenspersonen. Marjolein Renker is de vertrouwenspersoon van de RUG, je kunt haar bereiken door een e-mail te sturen naar m.h.j.renker@rug.nl. Zij is het eerste aanspreekpunt voor medewerkers en studenten die slachtoffer zijn van ongewenst gedrag of discriminerende behandeling, getuige zijn of vermoeden van misstanden binnen de organisatie of betrokken zijn bij een werkgerelateerd conflict.

Externe partijen waar je terecht kunt:

• Huisartsenpost. De huisarts kan je helpen door te verwijzen naar verschillende partijen. De huisarts kan je ook helpen om een verwijzing te krijgen voor een psychologische diagnose (neurodivergentie, stemmingsstoornissen, enz.).
  • @ease. Je kunt online chatten met medewerkers van @ease of zonder afspraak binnenlopen. Het kan geruststellend zijn om met een vreemde te praten zonder verplichtingen te voelen. Dat kan bij @ease: ze luisteren graag naar u en uw verhaal is veilig.
  • Alles Oké? Bij Alles Oké kun je anoniem bellen of chatten met vrijwilligers die u een luisterend oor bieden. Geen onderwerp is te vreemd of raar en geen probleem is te klein of te groot.
  • De Luisterlijn (bel 0880767000). Je kunt 24/7 chatten of bellen over verschillende onderwerpen met vrijwilligers die je een luisterend oor bieden. Je kunt ze ook bereiken via de e-mail (ehulp@deluisterlijn.nl).

Hulp op lange termijn

Wanneer je langdurige hulp zoekt, kun je altijd contact opnemen met je (eigen) huisarts en zij kunnen je helpen bij het krijgen van een verwijzing naar langdurige hulp.

There are no comments yet.